Ta gjerne med et bilde, og ikke vær redd for å si fra om frisyren ikke ble som du ønsket. Her er Define-frisørens tips som øker sjansen for å gå strålende fornøyd ut av salongen.
Ifølge Lise Holm-Glad, leder for Defines frisørteam, er det flere ting du bør tenke på før du går inn i salongen. Lise har lang fartstid i bransjen. I tillegg til å ha jobbet som leder i frisørteamet i 15 år, har hun jobbet som daglig leder hos Adam og Eva i Oslo, og som lærer ved Oslo frisørskole i fem år. Med hjelp fra kollegene i frisørteamet har hun laget en huskeliste over hva du huske når du er hos frisøren:
1. Kom presis til timen din
Kom gjerne et par minutter før, slik at du rekker å henge av deg jakken og være klar. Om du kommer for sent kan du ikke forvente å bli tatt hånd om med en gang. Hvis en kunde kommer for sent kan det forplante seg resten av den dagen, til irritasjon for andre kunder som blir irritert på … ja, frisøren.
2. Prøv å unngå telefonsamtaler
Det er kanskje ikke så overraskende, men det er vanskelig å klippe en som stadig beveger på hodet og prater i telefonen. Vent til du sitter med farge, eller aller helst til du er ferdig hos frisøren.
3. Len deg tilbake og nyt hårvasken
Legg vekk telefonen også når du sitter i vasken. Strekker du på halsen for å se skjermen, har du plutselig vann over alt.
4. Pass på at barna ikke forstyrrer
Det er selvsagt greit å ha med seg barn i frisørsalongen, men se til at de ikke forstyrrer frisøren din eller noen andre i salongen.
5. Bestill time i god tid
Synes du det er irriterende at frisøren ikke kan ordne en time til deg på dagen? Det er kanskje først og fremst et godt tegn, siden det betyr at mange andre også ønsker å gå til din frisør.
– Vi vil gjerne gi deg time når du helst ønsker det, men du gjør det vanskelig for oss når du ringer torsdag og vil ha en full time fredag ettermiddag, forklarer hun.
6. Prating er fint, men kanskje ikke under føning
Har du en god tone med frisøren din, er det ikke noe i veien for å slå av en hyggelig prat i stolen. Det kan dog være greit å ikke prate for mye når du blir fønet. Du hører nemlig deg selv, men frisøren som står ved føneren hører deg ikke like lett. Og høye stemmer eller roping hører ikke hjemme i salongen.
7. Ikke ta med hele vennegjengen
Har du en avtale med en venninne like etter frisørtimen, er det helt i orden at hun venter på deg i salongen, men i en travel salong er det ikke meningen at hele gjengen skal oppholde seg. Du kan ta med deg en venninne, men ikke flere. Venteområdet i salongen er først og fremst for de som har time.
8. La frisøren bli ferdig, men still gjerne spørsmål underveis
Det er ikke uvanlig at det klør litt i fingrene etter å kjenne på frisyren, eller at man får lyst til å snu på hodet for å se hvordan frisyren ser ut bak. Om ikke frisøren er ferdig ennå, kan dette forstyrre.
– Still heller spørsmål hvis det er noe du lurer på, er Lises tips.
9. Ta gjerne med bilder.
En frisyre kan være vanskelig å beskrive, og det er ikke sikkert frisøren ser for seg det samme som deg.
– Tar du med et bilde forstår vi hva du mener med kort eller lang frisyre. Det samme gjelder for hårfarger. Likevel er det ikke slik at at man kan forvente å få 100 prosent lik frisyre som på et bilde. Her spiller hårtypen stor rolle, men frisøren får i alle fall en forståelse for hva du ønsker.
10. Gi en oppmerksomhet om du vil
Mange synes det er dyrt å gå til frisøren, men tipser alltid servitører på restaurant.
– Frisøren står på for deg på samme måte, så hvorfor er det egentlig slik? Noen kunder tipser alltid, og faste kunder kommer gjerne med en blomst, gave eller en god vin til jul. Det setter vi selvfølgelig stor pris på.
11. Kom tilbake om du ikke er fornøyd
Siden det er vanskelig å beskrive frisyrer, farge og lengde, og fordi alt hår oppfører seg litt forskjellig, er det vanskelig med reklamasjon på en frisørtime.
– Kanskje trodde frisøren at det var slik du ville ha det, og kanskje håret ditt ikke ville bli så lyst som du ønsket. Hvis du er misfornøyd har du krav på ny behandling, men du får ikke pengene tilbake.
12. Bytt gjerne frisør
Mange tenker at en fast frisør vil synes det er leit at du ønsker å bytte til en annen frisør i salongen, men det mener Lise er feil.
– Det er litt misforstått at vi blir lei oss hvis du gjør det. Vi synes at det er fint at du fortsetter i vår salong, og om du har fått lenge hos meg kan det hende at jeg «ser meg blind» på din frisyre, og ikke klarer å komme på noen nye ideer. Da er det bare fint at du går til en kollega som kan «se deg på nytt» – og gjøre noe helt annet. Når det er sagt: Vi er veldig glad i våre trofaste kunder.