Synes du håret ditt ofte er tungt, livløst og flatt, og drømmer du om volum i håret? Det er du slett ikke alene om, og valget av sjampo og balsam kan faktisk ha mye å si for hvordan du opplever at du ser ut på håret.
Mange av oss drømmer om en lett og luftig manke. Men da er det viktig at du er nøye med hvilke produkter du går for. Det første du må tenke på er valget av sjampo og balsam. Veldig mange kvinner opplever at håret blir litt fett innerst, og er slitt eller tørt i lengdene. Da er det mange som velger en fuktighetsgivende sjampo, men dette er slett ikke en god idé. Det forteller frisør og leder for Defines frisørteam, Lise Holm-Glad.
– Det blir feil, fordi dette gjør at hodebunnen bare blir enda fetere og håret blir derfor flatt, forklarer hun.
Valg av sjampo og balsam
Frisøren anbefaler at du alltid velger sjampo ut fra hvordan hår og hodebunnen din er. Balsam velges ut fra hvordan hårtilstanden er. Styrkende proteinsjampo/balsam, eller en volumsjampo/balsam er ofte gode valg til de med normalt hår, og tynt, fint nordisk hår.
– Vask håret to ganger og skyll sjampoen godt ut. Sørg også for å bruke balsam kun i lengdene, og skyll denne godt ut til slutt, forklarer hun.
Dersom du ikke skyller sjampo og balsam godt nok ut av håret, kan dette også være med på å tynge ned håret, og gjøre det vanskeligere å få volum i håret.
– Når du er hos frisøren, bruker de sannsynligvis mye lenger tid på å skylle håret enn du gjør selv. Og når du skyller, kan du gjerne avslutte med litt kjølig vann. Det gjør godt for hår og hodebunn, anbefaler hun.
Volumsjampo uten silikoner
Om du opplever at håret kjennes tungt og flatt, kan det være en god idé å sjekke etiketten på produktene du bruker, for å se etter de som er merket «uten silikoner».
– Silikon er i utgangspunktet tilsatt i sjampo og balsam for at håret skal bli glansfullt og glatt. Dette er ikke skadelig i seg selv, men mange opplever at håret blir tungt av det og det er derfor du ikke får volum i håret, forklarer Lise.
Defines frisørteam jobber kontinuerlig med tester og videreutvikling av både nye og eksisterende produkter, for å sikre at du som forbruker til enhver tid får det siste og beste innen hårpleie og styling.